علت مغفول ماندن جایگاه پرستاری در بدنه کارشناسی طرح تحول سلامت

آمار مطالب

کل مطالب : 474
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 182
باردید دیروز : 261
بازدید هفته : 545
بازدید ماه : 541
بازدید سال : 3275
بازدید کلی : 13897

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 182
بازدید دیروز : 261
بازدید هفته : 545
بازدید ماه : 541
بازدید کل : 13897
تعداد مطالب : 474
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : دو شنبه 31 فروردين 1394
نظرات

 

http://www.salamatnews.com/news/133903

علت مغفول ماندن جایگاه پرستاری در بدنه کارشناسی طرح تحول سلامت

کجاست آن ناظر بی طرفی که جدای از بدنه ی وزارت سراسر پزشک به داوری بپردازد؟

 

۱۳۹۳/۱۰/۲۰ - ۱۰:۳۲ - کد خبر: 133903
علت مغفول ماندن جایگاه پرستاری در بدنه کارشناسی طرح تحول سلامت

سلامت نیوز:آیا کسی یا نظارتی در وزارت بهداشت نبود که عدم اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران را گزارش کند و سرعت پیشرفت در کار را به ریاست محترم جمهوری و مجلس اعلام کند.آیا در مجلس کسی نبود که عدم اجرای هفت سال قانون رسمی کشور را که جامعه وسیعی از کارمندان یک وزارتخانه را شامل می شد پی گیری کند .

آیا بعد از گذشت هفت سال هنوز ردیفی در بودجه برای اجرای این قانون پیدا نشد اما برای اصلاح دستمزد پزشکان محترم در طرح تحول نظام سلامت چون چنین اراده ای بود انجام شد .

به گزارش سلامت نیوز، مهدی امیرجانی مروی در یادداشتی برای سلامت نیوز،در رابطه با عملکرد سازمان نظام پرستاری نوشت:

اول : آنچه در رابطه با عملکرد سازمان نظام پرستاری قابل ذکر است آن است که این سازمان علی رغم در دست داشتن اهرم های قانونی جز سال های اول تشکیل آن در طول سالیان گذشته عملکرد قابل ذکری در کارنامه خود ندارد که اگر می داشتند می فرمودند.


دوم : از این که بگذریم آنچه می ماند تلاش های بدنه پرستاری است که بشکل اتحادی روشنگر و پویا در قالب جامعه ی پرستاران ایران شکل گرفت و این جنبش بود که در ماه های اخیر توانست بر رخوت و سستی حاکم برسازمان فائق آمده و خود را بر سیستم پزشک سالار وزارت خانه بنمایاند.


والا اگر این در بر همان روال قبل می چرخید قانون تعرفه گذاری پرستاری هفت سال که کم است هفتاد سال دیگر نیز در بایگانی وزارت پزشکان خاک می خورد .
سوم : وقتی در اجرای طرحی به بزرگی عنوان تحول نظام سلامت اصلا جایی و جایگاهی برای قانون هفت ساله ی پرستاری دیده نشده یک پرستار جز عملکرد ضعیف برای سازمان خود چه برداشتی می تواند داشته باشد.


اگر نبود این اتحاد روشنگر و جامعه پرستاری هرگز از ابتدا تا انتهای این طرح تحولی جز در پرداخت های هفتگی و بروز تعرفه پزشکان صورت نمی گرفت ، واضح است دوستانی که در اجرای این طرح نقش کارشناس را داشته اند اصلا توجهی و اعتقادی به کار تیمی و پرستاران و جامعه پیراپزشکی نداشته اند ، دلیل آن بروشنی در اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت مشخص شد که آنچه در ذهن مجریان و محققان و کارشناسان این طرح مهم بود پزشک بوده و بر همین اساس هم بود که مرحله سوم طرح در زمانی کمتر از دوماه اجرایی شد چون از قبل کارشناسی شده بود و شرایط اجرا بقول خود دوستان از ماه ها قبل آماده گردیده بود و دفعی و شتابزده نبوده است .

اما سوال این است که در این وزارت فقط پزشکان خدمت می کنند؟
ما پرستاران همان طورکه مشخص است در فاز های اول و دوم این طرح کاملا همراه بودیم و علی رغم افزایش کار بی مزد چون هدف بهبود نظام سلامت کشور بود با عشق و علاقه و در تمام مراحل ان کاملا فعال بوده و همچنان هستیم .


اما مشکل از انجا بوجود امد که وزیر محترم یک شب در ابتدای برنامه ی بیست و سی و اعلام اجرای مرحله ی سوم طرح تحول نظام سلامت به مشکل زیرمیزی و اصلاح پرداخت دستمزد پزشکان محترم اشاره کرد که بروز نیست و در این مرحله سوم طرح سعی خواهیم کردکه انها را بروز و اصلاح کنیم و بصورت هفتگی به حسابشان واریز کنیم.


من از کارشناسان محترم طرح تحول نظام سلامت می پرسم آیا پرداخت های نجومی جامعه اقلیت پزشکان بیشتر ضرورت اصلاح داشت یا قانون تعرفه گزاری پرستاری که بیش از نود درصد بدنه ی وزارت را شامل می شود و تاریخ تصویب آن ده تیر ماه سال هشتاد و شش بوده و دستور صریح بر اجرای شش ماهی آن صادرشده بود.
ایا کسی یا نظارتی در وزارت نبود که عدم اجرای آن را گزارش کند و سرعت پیشرفت در کار را به ریاست محترم جمهوری و مجلس اعلام کند.
ایا در مجلس کسی نبود که عدم اجرای هفت سال قانون رسمی کشور را که جامعه وسیعی از کارمندان یک وزارت خانه را شامل می شد پی گیری کند .
ایا بعد از گذشت هفت سال هنوز ردیفی در بودجه برای اجرای این قانون پیدا نشد اما برای اصلاح دستمزد پزشکان محترم در طرح تحول نظام سلامت چون چنین اراده ای بود انجام شد .


می گویند ما پرستاران جیب برای بودجه ی نظام سلامت دوخته ایم؛ من اعلام می کنم : خیر. هرگز چنین نبوده و نیست که البته برای شما هم نخواهد بود .
این حق مردم است که از محل صرفه جویی یارانه های خود ؛ بهداشت و سلامت خود را بهبود بخشند ، اما آیا دوستان اخبار و گزارش ها و تبلیغات پرشور خود را در صدا و سیما فراموش کرده اند ؟ حال پرستاران را متهم می کنند که چشم بر بودجه ی نظام سلامت دوخته اند .
کجاست آن ناظر بی طرفی که جدای از بدنه ی وزارت سراسر پزشک به داوری بپردازد؟
وزارتی که محقق ان پزشک است
کارشناس ان پزشک است
مجری طرح ان پزشک است
خب معلوم است نتیجه هم به نفع پزشک می شود.


دوستان طعنه می زنند بفرمایید شما هم مدیریت کنید من واقعا برای این دیدگاه متاسفم.
اگر دوستان جز خود کسی را می دیدند و از افراد آگاه به علم مدیریت که البته ذی نفع در این طرح نبود استفاده می کردند تصدیق گفته های بیش از نود درصدی جامعه پرستاری و پیراپزشکان کشور چندان سخت نبود و در طی مراحل تحقیق و تدوین و اجرای این طرح به اهمیت جایگاه تیم درمان و پرستاران به عنوان بازوی اجرایی این طرح توجهی می کردند الان قانون تعرفه گذاری پرستاری نباید در بایگانی وزارت خاک می خورد و همزمان باشروع مرحله ی سوم این طرح و همگام با اصلاح پرداخت ها به دوستان پزشک من هم به عنوان یک پرستار مجری این طرح که عنوان تحول نظام سلامت را یدک می کشد باید به جایگاه خود و از اجرای قانون حامی خود ابراز خرسندی می کردم اما افسوس که باید صدای اعتراض خود را و شکاف عمیق ایجاد شده توسط کارشناسان بی تدبیر یا ذی نفع و یا مغرض در این طرح را فریاد بزنم .


چهارم : انچه که باعث اعتراض پرستاران نسبت به سازمان متبوع خود شده این است که چه کسی باید در مراحل تحقیق و تدوین و اجرای این طرح جایگاه پرستاری را در انجا مشخص می کرد در جلسه ای که با اعضای نظام پرستاری مشهد داشتیم دوستان می گفتند که بعد از اعتراضات اخیر وقتی جناب وزیر از علت مغفول ماندن این طرح در جلسات خصوصی سوال فرمودند و اینکه یا دوستان امادگی اجرای کامل قانون تعرفه گذاری را دارند پاسخ داده اند : خیر ؛
این چه پاسخی است. این وظیفه ی من پرستار گرفتار چند شیفت کار و خسته بی خبر از همه جا بوده است که به باید به این وظیفه ی عمل می کردم یا وظیفه دوستانی چون میرزابیگی و نجاتیان و دیگر وزارت نشینان ؟ مگرشما در طول مراحل تحقیق و تدوین این طرح کجا بودید ؟ این عذر بدتر ازگناه نیست؟ آری ؛ 
وظیفه ی من و دوستانم بیداری خواب رفتگان بود که به وظیفه عمل نمودیم.


حال خوب است دوستان من قدری هم در باره علت رکود حاکم بر نظام پرستاری و دل مشغولی های خود در این سال های اخیر و نیز علت مغفول ماندن جایگاه پرستاری را در بدنه کارشناسی طرح تحول نظام سلامت را توضیح دهند .

نکته ی اخر :
توجه به پیشرفت فردی و حفظ جایگاه و قدرت خوب است و در حد عرف آن طبیعی است و کسی با آن مشکلی ندارد بشرطی که این قدرت مانع انجام وظیفه نگردد نگاهی به عملکرد دیگر نظام های صنفی و شیوه دفاع از حقوق و جایگاه اعضای خود می توانست راهنمای خوبی برای دوستان ما باشد.


سلامت نیوزعلت مغفول ماندن جایگاه پرستاری در بدنه کارشناسی طرح تحول سلامت



تعداد بازدید از این مطلب: 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود